Dagens BVC - besök

Hanna Z

Japp jag pumpar på! Innan pumpade jag typ var tredje timme, men nu har jag börjat dra ner på det och pumpar typ var femte/sjätte, får ändå ut så pass mkt mjölk att han bara får bröstmjölk (ersättning på kvällen och när vi är iväg). Så nu pumpar jag ca 3 ggr/dag plus en gång på natten.



Läste inlägget och jag hade ju samma problem, hade så ont att jag med grät när jag ammade och det hann aldrig läka. Smörjde och luftade och grejade men inget hjälpte. Bröstpumpen blev räddningen, haha vad töntigt det låter men det stämmer verkligen. Jag mådde sååå dåligt, var helt deppig och hade konstant ångest iom amningen. Tappade tom matlusten, så det var riktigt illa. Låt det inte gå så långt! Kan verkligen rekommendera att köpa en pump och ge honom på flaska, sen kan du ju alltid testa att amma igen när det fått läka ordentligt..

2011-02-22 | 20:06:25 ♥ http://hannaz.se
Erika

Så roligt när man ser likheter tycker jag :)

2011-02-22 | 20:15:17 ♥ http://mylittlewords.se
Malin, Mamma till Zelina ♥:*¨¨*:

Jodå det är bra här med. lite trött nu när kvällen närmar sig. :)



vad har ni gjort idag?

2011-02-22 | 20:49:24 ♥ http://mammaflikkan.blogg.se/
sofia

ett tips är att ta zinc, kroppen -huden behöver det för att kunna läka, bra vid sår, sprikor, eksem osv som inte vill läka riktigt. kram

2011-02-22 | 21:03:39 ♥
Hanna Z

Näe alltså det är ju rätt tidskrävande, ett tag kändes det som om jag bara matade och pumpade dagarna i enda. Man blir ju rätt låst, är man iväg tänker man bara att man måste hem och pumpa liksom, haha. Men det är helt klart värt det! Så fort vi tog beslutet att sluta amma och börja pumpa mådde jag så mkt bättre! Stört hur såna saker kan påverka ens mående så pass mkt...

Jo det är lite jobbigt att pumpa på natten, spec på vardagarna då jag först matar Elliot och sen pumpar, man får ju vara uppe så mkt längre. På helgerna matar Jens så jag kan pumpa samtidigt, då är det inte så jobbigt. Men jag längtar tills jag slipper nattpumpningen.

Jag har bara mjölken i kylen, den håller sig ju i tre dygn och så länge står den aldrig. Vi har jättebra burkar jag kan rekommendera. Från Philips Avent, VIA heter dom, det finns mått på dom så jag gör färdiga portioner direkt och när han ska äta tar man bara en burk och värmer, och häller upp i flaskan, supersmidigt!



Ersättningen vi ger honom är Sempers, semp1 tror jag den heter. Fast det är ju samma där, koka vatten och blanda och kyla ner. Fick dock ett tips om att när man ska iväg ta med en flaska med kallt vatten med, så idag när vi var i stan tog jag en termos med kokvatten + en flaska med vatten jag kokat och ställt i kylen, och så blandar man bara till lagom temp så slipper man kyla och greja.

Fast är man hemma så går det ju hyffsat snabbt att kyla ner så då är det inte så jobbigt tycker jag.



Oj vad långt det blev, haha. Hoppas du blev lite klokare på allt:) Och om du ska köpa pump rekommenderar jag Philips Avents elektriska, superbra!

2011-02-22 | 22:40:27 ♥ http://hannaz.se
Sanna - Gravid i v.39

Sv: Haha ja jag är jättenyfiken! Kan faktiskt fortfarande inte förstå att det ligger en bebis i min mage. En RIKTIGT bebis som är helt färdigbakad liksom haha. :)



Jo, men precis, det är ju jätteskönt. Hoppas den försvinner helt nu när du vet vad som orsakar det. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra om min ryggvärk inte försvinner, men det måååste väl ändå vara gravidrelaterat? Jag hoppas verkligen det. Aja, annars får jag väluppsöka naprapat/kiropraktor eller något som får kolla på min rygg. :p



Aha aj då, det lät ju verkligen inte så skoj. Att det ska vara så krångligt att amma, jag förstår inte det. Man tycker ju att naturen borde ha gjort det lite smidigare med tanke på all annat som är så himla bra uppbyggt haha. Men nä, det är verkligen så... vi kvinnor ska ha ont konstant! ;) Men hoppas verkligen det hjälper nu när ni börjar lägga om allt lite. Usch, såriga bröstvårtor... det låter så galet jävla ont alltså! Att sedan ha en liten bebis som suger på dom... ajajaj :(

2011-02-23 | 07:45:11 ♥ http://saaanna.blogg.se/
Frida

Åhh det där är så jobbigt...ingen som berättar om allt efter förlossningen som kan göra ont tyvärr..jag hade samma problem..det tog ca 2 månader innan det läkte o jag grät ofta när Pixie ammade..men det funkade sen o hon ammade i 10 månader o fick ingen ersättning. men ersättning kan nog vara skönt för pappan blir lite mer delaktig vid maten! Nästa barn ska jag nog inte vara så fast besluten att endast amma. utan kommer nog ha något mål med ersättning ifall att man behöver gå till tandläkare eller liknande. Bra om barnet kan ta flaskan med ibland. Går det bra annars? Bara säga till om ni vill träffas i ungagruppen!

2011-02-23 | 07:59:18 ♥ http://hartieparty.blogg.se/
Jessica, mamma till Paulineh & Diesel.

Jag hade samma problem med Paulineh och med Diesel lite i början innan vi fick hjälp av sköterskan på BB, men efter det har brösten varit helt fria från sår och sprickor. Enligt sköterskan på BB ska man inte kunna få såriga bröstvårtor om inte bebis suger fel och får in bröstet fel, brösten brukar läka rätt så snabbt ju. :( Fast min syster hade samma problem, hennes läkte inte heller så tillslut fick hon gå till en läkare och få pencilin för det. Jag hoppas det löser sig för dig i varje fall. :)



Diesel ammas inte alls längre, han total vägrade för en vecka sedan. Jag tror att han blev för bekväm när vi började med ersättning lite smått, eftersom Jimmie ville ha honom lite mer. Så nu tar han bara ersättning och mina bröst saknar honom. :p Haha.



Vad skönt att ni har fått en lugn kille, det har vi med. Han bara äter, sover och gör i blöjan. :) Helt tvärtemot Paulineh! Jag hoppas vi kan ses snart!



Puss och kram

2011-02-23 | 10:01:43 ♥ http://jessie0202.blogg.se/
Pernilla

Inte skoj med såriga bröstvårtor, något jag fasar för när jag väl ska börja amma om några månader. Men bra ändå att det finns tillägg om man skulle behöva...



Skönt att det verkar gå bra annars =)

2011-02-23 | 12:24:39 ♥ http://candygirl84.webblogg.se/
Pernilla

OK OK, då förstå jag =)

Hoppas det ska läka fint nu när du inte ska amma honom lika ofta.



Ha en bra kväll.

2011-02-23 | 15:44:36 ♥ http://candygirl84.webblogg.se/
Frida

men jag var onödigt envis...led lite för mycket bar för en principsak. men man lär sig ju med tiden! Det är bara bra med oss. har nog den piggaste lilla flicka på jorden :) fullt ös hela dagarna o knappt nån sömn. men hon orkar ändå!:D Hon har lärt sig säga mamma o gjorde sin första teckning idag:) Har du kommit in i rollen än så att allt känns naturligt? Har viktor lärt sig nått nytt?

2011-02-23 | 17:55:19 ♥ http://hartieparty.blogg.se/
Jennie - Stolt hundägare och blivande mamma

sv: Ja men gör så :) Bara hör av dig!

Hur går det för er? Börjar ni komma in i vardagen?

kramar

2011-02-23 | 20:42:25 ♥ http://jenniezen.blogg.se/
Hanna Z

Ja precis! Sen lär man ju inte orka pumpa i sex månader, Elliot blir två månader imorgon och nu har ju jag börjat dra ner på det.. Känner att det tar för mkt tid helt enkelt.

I början kunde jag sitta en timme och pumpa. Nu pumpar jag bara ut "det värsta" och då kan jag sitta i 20 min. Fast sålänge det bara forsar ut avbyter jag aldrig så har dom hunnit bli extra fulla så sitter jag längre. Så olika.

Men som sagt, kan verkligen rekommendera Philips Avent, ska du pumpa regelbundet måste du ha en elektrisk, manuella är helkassa.



Hur gör du nu då? Börjat pumpa? Eller ammar du än? Ersättning?

Jo men man måste väl kunna blanda kokat vatten med svalnat vatten? För att få rätt temp snabbt? Hon jag fick tipset av tar bara kallt vatten från kranen, utan att koka först, men det vågar inte jag.. Fast tydligen hade dom sagt på BB att det var okej så då är det väl det:) Men det känns säkrast att koka och ställa i kylen, tycker jag,

2011-02-23 | 20:46:52 ♥ http://hannaz.se
♥Veronica, Mamma till Liam♥

Var med och tävla om ett paket namnnappar hos mig :)



http://thisisshit.webblogg.se/2011/february/anordnar-min-forsta-tavling.html



Lycka till! :)

2011-02-24 | 08:38:07 ♥ http://thisisshit.webblogg.se/
i min lilla lilla värld

Ush, vännen. Jag vet hur det känns med bröstvårtorna. Mina varade. Fan va ont det gjorde. Men min mámningsnapp hjälpte och efter 2 veckor kände jag ingenting.

lycka till. Och du. Kissa i duschen

2011-02-24 | 08:52:44 ♥ http://saratilling.se
Sanna - Gravid i v.39

Sv: Ja, såklart man försöker med sin egna bröstmjölk först. Eller alla kanske inte gör det, men jag kommer göra det. Och fungerar det inte riktigt som det ska så kommer jag försöka att göra som ni nu att pumpa ut och flaskmata. Det är ju som du säger, din bröstmjölk ändå så det spelar ju ingen roll. :)



Ifall det blir bättre nu, hur länge hade du isf tänkt att amma? Eller du kanske inte har funderat på det? :)

2011-02-24 | 09:38:31 ♥ http://saaanna.blogg.se/
Jessica, mamma till Paulineh & Diesel.

Nä det där med amning är inte så lätt som man faktiskt tror. Det handlar mycket om hur man sitter, vilket tag den lille ska ta m.m. Jag fick sitta och "trycka in" ena sidan på bröstet för att han skulle hålla fast sitt sugtag och kunna andas när jag satt i soffan. Det är ju tyvärr inte så att man har samma fåtölj eller sittläge som då man var på BB, vilket skulle ha varit enklare tycker jag.



Jag tror inte Diesel heller fick i sig tillräckligt med mat i slutet, jag testade att pumpa ut lite och fick ut mellan 60-80ml, men han skulle ha mellan 80-150ml/gång. Så han kände nog lite själv att han inte blev redit mätt av att tutta och därför föredrog flaskan istället där han verkligen fick i sig tills han blev proppmätt. :) Jovisst är det de! Man kan duscha och göra saker utan att behöva oroa sig för om han snart vill ha mat osv, då behöver bara Jimmie gå och göra ersättning och ge honom, medans jag kan fortsätta med mitt. :)



Du får helt enkelt testa dig fram och se vad som blir bäst. Man ska inte känna sig som en dålig mamma eller ha dåligt samvete för att man börjar med ersättning, men visst saknar man att amma, speciellt när det funkade så bra i början denna gång. :/



Puss och kram

2011-02-24 | 10:05:51 ♥ http://jessie0202.blogg.se/
Malin, Mamma till Zelina ♥:*¨¨*:

Dagen har bara varit lugn zelina har inte varit på bästa humöret direkt. men annars sitter vi och väntar hem sambon

2011-02-24 | 14:26:40 ♥ http://mammaflikkan.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




Trackback